Damska część widowni odpowie, że instruktor powinien być przystojny. O gustach się nie dyskutuje, więc tę opinię pozostawimy bez komentarza. Co będzie nas interesowało, to konkretne cechy jakie powinien posiadać instruktor, które umożliwiają sprawną i bezpieczną naukę pływania.

W dobie tysięcy szkół nauki pływania na terenie Polski, ciężko jest mówić o ich uniwersalności. Każdy instruktor, który zaangażowany jest w jej działalność, jest odmienny charakterem. Można powiedzieć, że instruktor pływania jest wizytówką firmy. W końcu to on ma bezpośredni kontakt z klientami i właśnie jego intencje przekładają się na końcową opinię.

Instruktor pływania jest jak nauczyciel

Żargonowo można powiedzieć, że instruktor powinien mieć przysłowiowe podejście do podopiecznego. Inaczej zachowuje się osoba, która chce wykonać swoją pracę i jak najszybciej wrócić do domu, a inaczej instruktor, który żyje pasją do pływania. Zarówno młodsze pokolenie, jak i bardziej dorosłe wie doskonale, jak osobowość nauczyciela ma wpływ na ambicję i ogólne chęci do nauki. Można powiedzieć, że nauczyciel powinien mieć swoje powołanie do zawodu.

Ocena potencjału przez instruktora pływania

Częstym problemem jest postrzeganie grupy jako całości. Wyciąganie “średniej” oceny umiejętności odbywa się na zasadzie grupowej odpowiedzialności. Grupa potrafi pływać, radzi sobie w wodzie, więc można ją przepisać do tej bardziej zaawansowanej – bez uwagi na to, że znajdują się w niej osoby, które czują się niepewnie. To jest ogromny błąd! Często o tym wspominamy w naszych artykułach.

Mówiąc prościej – lepiej jest podzielić grupę, w której znajdzie się mniej osób, co pozwoli na całkowicie indywidualne podejście do każdego z uczestników. Oczywiście to rodzi koszty, więcej grup to więcej godzin spędzonych na basenie. Tu pojawia się magiczny środek – dobry instruktor będzie w stanie organizować zajęcia grupowe, analizując przy tym rozwój umiejętności każdego uczestnika z osobna.

Instruktor musi być komunikatywny!

Ważna jest przy tym komunikacja. Budząc zaufanie i zainteresowanie postępem w nauce, instruktor może liczyć na szczerość ze strony podopiecznych. Nie sprawdzi się to wyłącznie podczas nauki pływania z dorosłymi osobami, głównie problem ten dotyczy dzieci. Instruktor podejmujący się pracy z dziećmi, powinien mieć na uwadze, że młodsze osoby postrzegają innych nieco inaczej – bardziej dosłownie. Dlatego ważna jest umiejętność “wczucia” się w ich osobowość. Tutaj można przytoczyć hasło z nagłówka: dobry instruktor, jest jak dobry nauczyciel – nikt nie boi się iść jego śladami, aby osiągnąć sukces.

Instruktor jak przyjaciel

Każda osoba, która uczyła się pływać z pomocą instruktora bądź korzysta z jego wskazówek podczas doskonalenia pływania wie, że takich nauczycieli jest mnóstwo i każdy ma inny charakter. Na co chcemy zwrócić uwagę? Na ogólny kontakt z instruktorem. Rzeczą naturalną jest, że podczas zajęć na pływalni, ciągła rozmowa i wymiana informacji musi być obecna. Co powinno jednak wyróżniać instruktora na tle pozostałych? Mianowicie to, w jaki sposób pomaga innym poza lekcjami czy treningiem na pływalni lub basenie.

Niezmiernie miło jest porozmawiać z instruktorem za pomocą mediów społecznościowych jak Facebook czy Twitter. Naturalnie nie chodzi to osobiste nękanie i spamowanie, ale o przyjemną wymianę informacji. Czas nauki pływania na basenie jak wiadomo jest ograniczony, ale idąc z duchem czasu warto zwrócić uwagę również na kontakt z instruktorem także poza godzinami nauki pływania.